Prägling av metallfolie

Åk 3 Trä-metall

Uppgift: Prägling av metallfolie

I den här uppgiften ska du öva på att bearbeta metall genom prägling, du ska även testa på att klippa i metall.

Syfte:

Undervisningen i slöjd ska ge eleverna möjlighet att utveckla sin förmåga genom att:

  • formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
  • välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
  • analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och
  • tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.

Arbetsgång:

Vi har muntliga genomgångar där de olika arbetsmomenten visas under arbetets gång. Prägling av metall, klippning av metall.

När arbetet är klart gör du en utvärdering där du svarar på olika frågor om ditt arbete och färdiga resultat.

Material och verktyg

Material: Metallplåt 8 x 12 cm, ett blankt papper, präglingspenna, penna, mjukt tyg

Instruktioner:

  1. Gör planering på framsidan av planeringslappen.
  2. Hämta allt material och alla verktyg du behöver
  3. Rita ut ditt mönster på baksidan av metallen. Om du ska göra text får du skriva baklänges för att det ska bli rätt!
  4. Lägg metallen på tyget och använd präglingspennans vassa del för att dra ut linjer längs dina blyertslinjer.
  5. När du är färdig med linjerna – använd präglingspennans platta del för att platta ut metallen mellan linjerna och för att göra linjerna skarpare.
  6. Om du vill kan du använda präglingspennan för att göra ”utbuktningar” i metallen. Be läraren visa dig hur!
  7. När du är färdig med att prägla metallen kan du använda plåtsax för att klippa ut det du gjort, men bara om du vill!
  8. Använd andra föremål och material för att göra den präglade metallen till ett föremål – t.ex. en skylt, ett halsband, en ljuslykta, en prydnadssak!
  9. När du är färdig med att använda metallen till att göra ett föremål är du färdig med uppgiften, grattis!
  10. Skriv utvärdering på baksidan av planeringslappen.

Redovisning av kunskaper:

Eleverna visar sina produkter för varandra, och senare ställs alla vävplattor ut i biblioteket.

Kunskapskrav och bedömning

Se matris för kunskapskrav.