Täljning

Åk 3 Trä-metall

Uppgift: Tälj en penna och ett pinn-spel

I den här uppgiften ska du öva på att tälja, såga, måla, morra och fila. Du ska också få testa på att arbeta i metall och blanda färg. Utifrån en pinne ska du tälja en penna och ett enkelt pinn-spel.

Syfte:

Undervisningen i slöjd ska ge eleverna möjlighet att utveckla sin förmåga genom att:

  • formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
  • välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
  • analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och
  • tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.

Arbetsgång:

Vi har muntliga genomgångar där de olika arbetsmomenten visas under arbetets gång. Rentäljning av pinne, kapsågning, borrning, målning, filning och metallböjning.

När arbetet är klart gör du en utvärdering där du svarar på olika frågor om ditt arbete och färdiga resultat.

Material och verktyg

En träpinne med barken kvar, målarfärg, ståltråd, metalltråd, snöre, kniv, såg, borr, fil, pensel, avbitartång.

Instruktioner:

  1. Gör planering på framsidan av planeringslappen.
  2. Såga av så att du har en 30 cm lång pinne.
  3. Använd täljkniven för att tälja bort all bark.
  4. Såga av pinnen så att du får en pinne som är 20 cm lång och en som är 10 cm lång
  5. Ta den pinne som är 20 cm lång och tälj så att ena änden blir lite spetsig.
  6. Ta den pinne som är 10 cm lång och få hjälp med att borra hål i ena änden och ett hål rakt genom pinnen vid den andra änden.
  7. Tryck in ett blyertsstift i det hål du borrade in i ena änden på den korta pinnen.
  8. Måla båda pinnarna i en färg du själv blandar av två andra färger
  9. Låt färgen torka
  10. Klipp ut så att du har 20 cm av tjockare metalltråd och 10 cm av tunn ståltråd.
  11. Böj den tjocka metalltråden till en cirkel så att ändarna överlappar varandra.
  12. Använd den tunna ståltråden till att snurra runt ändarna på den stora metallcirkeln.
  13. Klipp ut 50 cm långt snöre och knyt fast det i metallringen
  14. Använd en fil för att fila in olika mönster på de två pinnarna.
  15. Knyt fast snöret som sitter i metallcirkeln i hålet som går rakt igenom den långa pinnen.
  16. Använd pennvässare eller cirkelslipmaskin för att vässa pennan.
  17. Nu är både spelet och pennan klara! Grattis!
  18. Skriv utvärdering på baksidan av planeringslappen.

Redovisning av kunskaper:

Eleverna visar sina produkter för varandra, och senare ställs alla vävplattor ut i biblioteket.

Kunskapskrav och bedömning

Se matris för kunskapskrav.