Åk 3 Textil/Trä-metall
Uppgift: Tillverka en vävplatta och väv ett troll.
I den här uppgiften ska utifrån en saga skapa en vävplatta, väva och formge ditt eget troll.
Trollet kan vara i olika färger, vara litet, stort, argt, lyckligt, ha fem ögon eller två munnar.
Syfte:
Undervisningen i slöjd ska ge eleverna möjlighet att utveckla sin förmåga genom att:
- formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
- välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
- analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och
- tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Arbetsgång:
Vi har muntliga genomgångar där de olika arbetsmomenten visas under arbetets gång. Slipning av träplatta, markering av spikhål, spikning, montering av varp, vävning och limning av detaljer i tyg.
När arbetet är klart gör du en utvärdering där du svarar på olika frågor om ditt arbete och färdiga resultat.
Material och verktyg
Träplatta, rutigt papper, spik, tråd, garn, tyg, sandpapper, tejp, syl, hammare, nål, sax, limpistol.
Instruktioner:
- Rita din bild av hur trollet ser ut.
- Slipa kanterna och hörnen på din träplatta.
- Klipp ut en bit ur rutigt papper som är lika stor som din träbit.
- Tejpa fast pappersbiten på träbiten.
- Använd en syl för att göra markeringar för spikar. Det ska bli en rad med hål vid varje kortsida.
- Ta bort pappersbiten.
- Använd småspik och spika in dem i hålen. Se till att de inte går igenom träbiten.
- Be lärare om hjälp med att fästa varp.
- Välj garn, klipp av ett 1 meter långt garnsnöre och trä den på nålen.
- Börja väva! Be din lärare visa dig.
- Fortsätt väva och glöm inte att trycka ihop väven så att den bli fin och tät!
- När du känner dig färdig så visar du din väv för läraren.
- Rita upp alla detaljer som ditt troll ska ha, t.ex. ögon, näsa och mun, på ett papper.
- Klipp ut dem och använd för att markera upp på tyg.
- Klipp ut detaljerna i tyg och använd limpistol för att limma fast dem på din vävplatta.
- Nu är du färdig, grattis! Glöm inte att göra utvärdering!
Redovisning av kunskaper:
Eleverna visar sina produkter för varandra, och senare ställs alla vävplattor ut i biblioteket.
Kunskapskrav och bedömning
Se matris för kunskapskrav.