Åk 5 Trä-metall
Uppgift: Skålslagning
I den här uppgiften ska du öva på att tälja, såga, måla, morra och fila. Du ska också få testa på att arbeta i metall och blanda färg. Utifrån en pinne ska du tälja en penna och ett enkelt pinn-spel.
Syfte:
Undervisningen i slöjd ska ge eleverna möjlighet att utveckla sin förmåga genom att:
- formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
- välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
- analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och
- tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Arbetsgång:
Vi har muntliga genomgångar där de olika arbetsmomenten visas under arbetets gång. Klippning i metall, filning av metall, drivning, planering.
När arbetet är klart gör du en utvärdering där du svarar på olika frågor om ditt arbete och färdiga resultat.
Material och verktyg
Aluminiumplåt 10×10 cm, kulhammare, planeringshammare, faff, plåtsax, metallpassare, maskeringstejp, metallfil, blankt papper, pennorna B6, B2 och en vanlig blyertspenna.
Instruktioner
- Gör planering.
- Använd pennorna och det blanka pappret till att göra en presentationsskiss med tydlig skuggning.
- Tejpa med maskeringstejp i mitten av din metallbit.
- Använd metallpassare för att markera ut en cirkel på metallbiten.
- Använd plåtsax för att klippa ut cirkeln. Det blir lättare om du bara gör raka klipp och långsamt gör metallbiten till en cirkel.
- Fila kanterna på cirkeln så att den blir helt rund. Använd metallfil.
- Använd den största drivningsskålen, spänn fast den i bänken och använd kulhammaren för att slå din metallbit djup.
- Slå i ett spiralmönster – börja närmare kanten och slå i cirklar inåt mot mitten. Den punkt där du slår på skålen ska alltid vara över drivningsskålens mitt.
- Fortsätt slå tills skålen är rund, byt till en mindre drivningsskål
- När du fått din skål tillräckligt djup ska du göra så att den får en jämn och fin yta – det kallas för planering.
- Använd en faff och en planerhammare och slå på ytan så att den blir jämn och blank. Tänk på att alltid hålla metallen så att punkten där du slår är rakt över faffen.
- Fortsätt planeringen tills skålen är jämn och fin och läraren gudkänner den.
- Fila kanterna en extra gång så att de blir raka.
- Lägg skålen på bordet med botten uppåt. Slå sedan med en kulhammare så att botten får en platt yta.
- Vänd på skålen och testa så att den platta ytan gör så att den står stadigt.
- Nät skålen kan stå stabilt är du färdig, grattis!
- Skriv utvärdering.
Redovisning av kunskaper:
Eleven gör utvärdering på slöjd.nu
Kunskapskrav och bedömning
Se matris för kunskapskrav.